Picture
www.1tv.ru
Dokumentika

Režisierius: Liubov Arkus (Любовь Аркус)

Šalis: Rusija

Trukmė: 110 min
 

Kartu eiti į šį filmą įkalbėjau kolegę, planavusią kitos juostos peržiūrą. Ji spyriojosi. Teigė, jog nemėgsta dokumentikos, o susipažinus su „Antonas čia, šalia“ sinopsiu šis jai pasirodė esąs depresyviu ir liūdnu filmu. Sunku nusakyti kas įvyko ir kas atliko lemtingą žingsnį – mano įkalbinėjimai ar kolegės noras įsitikinti savo tiesa, tačiau filmą stebėjome dviese. Beveik dvi filmo peržiūros valandas ji sėdėjo nė nekrusteldama, o šiam pasibaigus pareiškė ne tik pakeitusi požiūrį į dokumentinį kiną, tačiau ir senokai nemačiusi tokio viltingo ir šviesaus filmo... Tuo tarpu aš džiūgavau, jog galų gale pamačiau taip ilgai lauktą ir norėtą filmą, itin išliaupsintą gimtinėje. Kaip paaiškėjo, visos jam skirtos liaupsės – pelnytos.

Picture
www.opankey.com
Bene prieš dešimtmetį žurnale „Seansas“ (rus. „Сеанс“) buvo išspausdintas itin paprastas, tačiau stabtelti bei pagalvoti priverčiantis Antono Charitonovo tekstas „Žmonės“ (jį rasite apžvalgos pabaigoje). Vyr. redaktorės pareigas ėjusi žurnalistė ir garsi rusų kino kritikė Liubovė Arkus nusprendė susitikti su itin keisto teksto autoriumi, kuriuo pasirodė esąs dvylikametis autistas, kartu su mama gyvenantis apšiurusiame Sankt Peterburgo bute. Pamačiusi savyje užsisklendusį, nekalbantį, mykiantį ir agresiją į save nukreipiantį vaikiną moteris ryžosi bendrauti su sunkioje padėtyje esančiu paaugliu ir jau netrukus ėmėsi filmuoti nuo kameros bėgusį ir kontakto su ja taip ir neužmezgusį Antoną. Laikas ėjo, o L. Arkus sumanymas (o tiksliau jo nebuvimas, kadangi tuomet moteris dar neketino kurti filmo), regis, buvo pasmerktas žlugti, tačiau vieną dieną įvyko kai kas neįtikėtino – Antonas atsivėrė, galų gale nustojęs bijoti kameros ir į savo širdį įsileidęs naują žmogų – Liubovę Arkus.

Picture
www.ria.ru
Ketverius savo gyvenimo metus paskyrusi Antonui ir jo evoliucijai režisierė filme bando pažvelgti į šio jauno žmogaus vidų, siekdama suprasti jo jausmus ir poelgius bei tuo pačiu pagelbėti jam. Moteris fiksuoja Antono gyvenimo pasiekimus ir nuopuolius – tobulėjimą ir ėjimą pirmyn bei juos keičiančius agresijos priepuolius ir užsisklendimą.

Kone kaip eksperimentas prasidėjęs moters bandymas priartėti prie Antono peržengia režisieriaus ir pagrindinio filmo personažo ribą – beviltiškai su liga kovojanti vaikino mama desperatiškai ieško vietos, kurioje, po į nugarą alsuojančios mirties galėtų palikti sūnų. Deja, vienintele išeitimi pasirodo esanti psichiatrijos ligoninė... Tarsi liūtė už savo vaiką ėmusi kovoti režisierė leidžiasi į kryžiaus žygį, bandydama ieškoti alternatyvų ir rasti vietą, kurioje jos naujasis draugas galėtų jaustis saugiu ir mylimu. Kaip paaiškėja, tai tampa vienu sudėtingiausių L. Arkus gyvenimo žygių. Tačiau moteris nepasiduoda ir mina psichologų, advokatų, gydytojų ir gydymo įstaigų bei sanatorijų slenksčius. Režisierė kviečia pažvelgti į visuomenę ir jos institucijas, savo veiklą pašventusioms (arba ne) tokiems kaip Antonas. Akis į akį susidūrusi su psichiatrijos ligoninių siaubu, ieškodama pagalbos moteris klausia – kaip padėti autistams? O gal juos tereikia izoliuoti nuo visuomenės, kaip kad siūlo klinikos, savo pacientus ilgainiui paverčiančios daržovėmis?..

Picture
www.mn.ru
Filmą „Antonas čia, šalia“ sunku būtų pavadinti klasikine dokumentika – režisierė ne tik fiksuoja vaikino gyvenimo momentus, tačiau ir įsiveržia į jį, pakeisdama jo ritmą ir tėkmę. Filmo kūrimą pavertusi dvasiniu procesu ir dviejų žmonių išgelbėjimo misija, moteris atskleidžia Antonui kitokį pasaulį, tuo pačiu išlaisvindama save iš praeities vaiduoklių ir bėgimo nuo savęs pačios.

Nebijodama kalbėti skaudžiomis ir nepatogiomis temomis, kurias būtų paprasčiau nutylėti, moteris sukuria neįtikėtiną filmo atmosferą, juostą „Antonas čia, šalia“ sugebėdama paversti šiltu ir nuoširdžiu filmu apie meilę ir žmogiškąjį ryšį. L. Arkus debiutinį savo filmą pristatė Venecijos kino festivalyje, kuriame nekonkursinėje programoje parodytas „Antonas čia, šalia“ pelnė specialųjį prizą. Filmo režisierė kategoriškai neigia esanti geradarė. „Tai filmas ne apie tai kaip viena tetulytė išgelbėjo neįgalų vaikiną ir net ne apie tai kaip žmogus padėjo žmogui. Tai istoriją apie žmogų, pažinusį save kitame“, - daugelyje interviu pabrėžė moteris, teigianti, jog padėdama Antonui išgelbėjo save. Ir iš tiesų šis filmas – dviejų žmonių santykių istorija, pakeitusi juos supančių žmonių gyvenimus, padėjusi išlaisvinti savo jausmus, išmokti mylėti ir nebebijoti išorinio pasaulio. Tai filmas apie bandymus suprasti artimą, padėjusius suprasti ir pažinti save.

Picture
www.forbes.ru
Juk Antonas ne toks kaip visi. Negalėdamas adaptuotis net būdamas tarp autistų, Liubovės meilės, rūpesčio ir negalėjimo likti abejinga dėka iš užsisklendusio, agresyvaus ir nelaimingo vaiko jis tampa besišypsančiu ir kalbančiu jaunuoliu, radusiu meilę, prieglobstį ir esančiu čia, šalia – juk L. Arkus išmokė jį skraidyti...

Антон Харитонов

Люди
Люди бывают добрые, веселые, грустные, добрые, хорошие, благодарные, большие люди, маленькие. Гуляют, бегают, прыгают, говорят, смотрят, слушают. Смешливые, барные. Красные. Короткие. Женщины бывают добрые, говорящие, светлые, меховые, горячие, красивые, ледяные, мелкие. Бывают еще люди без усов. Люди бывают сидячие, стоячие, горячие, теплые, холодные, настоящие, железные. Люди идут домой. Люди ходят в магазин. Люди играют на пианино. Люди играют на рояле. Люди играют на гармошке. Люди идут на Плеханова. Люди стоят возле дома. Люди терпят. Люди пьют воду, чай. Люди пьют кофе. Люди пьют компот. Пьют молоко, пьют морс, пьют кефир. Заварку. Пьют еще квас, лимонад, спрайт, фанту. Едят варенье, сметану. Люди думают, молчат. Больные и здоровые. Становятся водоносами, водовозами. Люди в корабле, в самолете, в автобусе, в электричке, в поезде, в трамвае, в машинке, в вертолете, в кране, в комбайне. Люди живут в домиках, в комнате, на кухне, в квартире, в батарее, в коридоре, в ванне, в душе, в бане. Люди уходят, выходят, бегают, люди еще катаются, плавают, купаются, кушают, едят, умирают, снимают носки. Люди слушают радио. Люди не терпят. Люди едят. Говорят. Люди лохматятся. Писают, какают. Люди переодеваются. Читают. Смотрят. Мерзнут. Купаются. Покупают. Греются. Стреляют. Убивают. Считают, решают. Включают, выключают. Люди еще в театре. Катаются на санках. Волнуются. Курят. Плачут, смеются. Звонят. Нормальные, гарные, озорные. Люди спешат. Ругаются. Веселые. Серьезные. Люди барабанят и громыхают. Не лохматятся. Теряются. Рыжие. Глубокие. Люди сдирают кожу. Люди ремонтируют домик, сарай. Люди потерпят. Люди рисуют, пишут. Лесные. Люди колют дрова, пилят, топят. Люди еще здороваются, говорят, прыгают, бегают. Люди конечные. Люди летают.



Leave a Reply.


UA-35502470-1