Picture
www.movies.com
Romantinė komedija, drama

Režisierius: Wes Anderson

Šalis: JAV

Trukmė: 94 min
 

Kai kurių žmonių užkietėjusiu keistuoliu laikomam autorinio kino atstovui, režisieriui Wesui Andersonui, tokių filmų kaip „Kelyje su „Dardžylingu“ (orig. „The Darjeeling Limited“, 2007) bei „Tenenbaumų šeima“ (orig. „The Royal Tenenbaums“, 2001) kūrėjui, „Mėnesienos karalystė“ tapo septintuoju pilno metro karjeros filmu. 65-ąjį Kanų kino festivalį atidaręs ir konkursinėje programoje besivaržęs filmas nuo pat pradžių pelnė aibę palankų įvertinimų ir buvo laikomas stipriu konkurentu Auksinei palmės šakelei gauti, kurią galutinėje įskaitoje jau antrą kartą nusičiupo austras Michaelis Haneke – nuolatinis kino festivalių prizininkas, šiemet pristatęs dramą „Meilė“ (orig. „Amour“, 2012). Nepaisant to, jog W. Anderseno karjeroje vizualiai gražiausias filmas „Mėnesienos karalystė“ iš Kanų grįžo tuščiomis, santūrumu ir griežtumu garsėjantys Kanai įrodė, jog yra atviri įvairaus plauko ir žanro filmams bei į savo sales įsileido juoko, vaikiško naivumo, nerūpestingumo ir tapo bene labiausiai apkalbinėjamu šių metų kino festivaliu.

Picture
www.movies.com
Įprasta manyti, jog vaikų pasaulyje neegzistuoja problemos, o jų mažų širdelių nespaudžia rūpesčiai. „Kai užaugsi - suprasi“, – turbūt girdėjo kiekvienas iš mūsų. Wesas Andersonas, būdamas savotišku užaugti nenorinčiu vaiku, į šią situaciją pažvelgė kitu kampu ir žiūrovams pristatė tikrų tikriausią tragikomediją, kurios centre atsiduria pirmoji meilė.

1965-ųjų vasarą iš 55-ojo skautų stovyklos „Aivenhas“ būrio pabėga inteligentiškas, tačiau problematiškiausiu jos auklėtiniu laikomas dvylikametis našlaitis Semas (akt. Jared Gilman). Kitame salos krašte namus palieka sunkiu ir nelaimingu vaiku save laikanti Siuzė (akt. Kara Hayward), nei akimirkai nesiskirianti su žiūronais. Atsitiktinai susitikę bažnyčioje rodytame spektaklyje apie Nojaus laivą, naujai iškepti įsimylėjėliai ryžtasi pabėgti ir kurti gyvenimą kartu, tačiau tam ketina sutrukdyti, regis, visas pasaulis. Karštomis Semo ir Siuzės pėdomis leidžiasi skautų stovyklos vadas (akt. Edward Norton) bei jo auklėtiniai, keistuolis Siuzės tėvas (akt. Bill Murray), valdinga jos mama (akt. Frances McDormand) ir liūdesyje skęstantis šerifas (akt. Bruce Willis). Netrukus gausų pabėgėlių ieškotojų būrį papildo ir socialinės tarnybos atstovė (akt. Tilda Swinton), šaltakraujišku veidu Semo ateitį piešianti vaikų globos namuose. Tačiau Semas nebūtų tikru skautu, jeigu leistųsi įbauginamas ir pasiduotų be mūšio – vaikinas ne tik tvirtai gina mylimąją, tačiau ir aktyviai priešinasi suaugusiųjų primestoms gyvenimo taisyklėms.

Picture
www.movies.com
Pastaruoju metu septintojo dešimtmečio vaizdavimas kine tapo kone paskutiniu mados klyksmu, kuriam neatsispyrė ir Wesas Andersonas, sukūręs pozityvų, ryškų, švelnų, tačiau tuo pačiu ryžtingą filmą, nuspalvintą ryškiais absurdiško ir juodojo humoro, ironijos ir grotesko potėpiais. Ekrane matome ne konkretų filmo žanrą, o stilių žaismą ir režisieriaus vizitine kortele tapusį estetiškumą, vainikuojamą nuostabia Alexandro Desplato muzika, šmaikščiais herojų dialogais ir rimtais pokalbiais apie gyvenimą ir meilę. Būtent šie elementai, tapę vizitine režisieriaus kortele, daugelį sykių kine nagrinėtą vaikų ir paauglių meilės bei pabėgimo iš namų temą, žinomą nuo Tomo Sojerio laikų, paverčia kone unikaliu ir dinamišku kino reginiu, sukeliančiu žvilgsnio pro kaleidoskopą įspūdį. Griežtai apibrėžtoje teritorijoje vykstantis veiksmas ir pagal tam tikrą trajektoriją judantys veikėjai akimirkomis netgi primena strateginį kompiuterinį žaidimą, žadinantį žiūrovo nostalgiją paauglystėje patirtiems stovyklų nuotykiams.

Picture
www.movies.com
Subtilaus humoro mėgėjas Wesas Andersonas, savo filmų gyventojus įkurdinantis pabrėžtinai dirbtinuose pasauliuose, daugybę informacijos palieka „tarp eilučių“. Čia matome švelnų pasišaipymą iš skautų, ironišką vyrų ir moterų santykių vaizdavimą, dailiosios lyties silpnybes ir visa tai lydinčius stereotipus. Režisierius kaip reikiant padirbėjo ir ties filmo stilizavimu, spalvine jo gama bei detalėmis – kartkartėmis atrodo, jog žiūrovas stebi retro animacinį filmą, panašėjantį į pasaką pieštais peizažais ir lėlių namelio dekoracijomis, kuriose vaidina meistriškai už virvelių tampomos lėlės – tokios tikros ir malonios akiai, jog imi tikėti kiekviena jų iš anapus ekrano siunčiama emocija.

Kiekvienas filmo kadras – tai kruopščiai apgalvotas ir iki menkiausių detalių sustyguotas momentas, tad tam tikra prasme filmą galima būtų pavadinti nostalgiška meilės istorija, perkelta į 1965-uosius. Wesui Andersonui tinka net ir infantilumas, kuris filmuose dažniausiai tampa iki dantų skausmo erzinančiu dalyku. Nepaisant filmo amerikonizmo, „Mėnesienos karalystėje“ juntama prancūzų kino įtaka, o kai kurie kino kritikai „Mėnesienos karalystę“ prilygina paveikslui, kurį pasikabinti ant savo namų sienų norėtų kone kiekvienas iš mūsų.

Picture
www.movies.com
„Mėnesienos karalystė“ – ne mažiau akį traukiantis filmas negu ankstesni režisieriaus darbai. Sekdamas animacijos lyderės, „Pixar“ studijos tradicija savo filmuose slėpti užuominas į ankstesnius studijos filmus, Wesas Andersonas „Mėnesienos karalystėje“ paliko bene geriausio savo filmo, animacinės nuotykių komedijos „Šaunusis ponas Lapinas“ (orig. „Fantastic Mr. Fox“, 2009) pėdsaką, suraitydamas ją kepurės, puošiančios Semo galvą, pavidalu.

Ir nors yra besipiktinančių režisieriaus filmuose juntamu infantilumu, kaltinančių jį užstrigus kažkur paauglystėje ir kuriančiu filmus tarsi sau ir savo malonumui, o ne žiūrovams, derėtų prisiminti teiginius, jog norint nemėgti Weso Andersono, reikia būti humoro jausmo ir širdies neturinčiu nuoboda bei neabejotiną tiesą, jog puikūs filmai visuomet randa savo žiūrovų ratą. Ne išimtis ir „Mėnesienos karalystė“, tapusi šeštuoju režisieriaus projektu bendradarbiaujant su aktoriumi Billu Murray. Tai – pirmas W. Anderseno filmas, kuriame pagrindinius vaidmenis atlieka vaikai ir, nepaisant nuožmaus vyro perfekcionizmo ir dublių gausos, jaunieji kino debiutantai Jaredas Gilmanas ir Kara Hayward teigė, jog geresnį debiutą kine sunku ir įsivaizduoti.

Picture
www.movies.com
Surinkęs iš tiesų puikų aktorių ansamblį, nepaisydamas savo perfekcionizmo ir idealų siekimo režisierius filmavimo aikštelėje leido jiems improvizuoti. Jo išmone, humoro jausmu ir darbo metodais sužavėtas aktorius Edwardas Nortonas vyrą vadina kiekvieno aktoriaus svajonių režisieriumi ir teigė, jog dirbti kartu su tokiais žmonėmis – itin malonu ir lengva. Na, o aktorius Billas Murray spaudos konferencijos metu teigė, jog „Mėnesienos karalystė“ yra vienu tų filmų, kuriuos malonu vadinti menu ir kuriuose aktoriai atiduoda visą save bei sutinka filmuotis net ir nemokamai. „Mainais už tai gauname kelionę į Kanus“, - juokavo humoro jausmo nestokojantis aktorius.

Peržiūros metu filmas teikia begalinį pasitenkinimą ir panašu, ne tik žiūrovams – juk prieš jus – geriausia metų komedija, nufilmuota juvelyriniu operatoriaus Roberto D. Yeomano stiliumi.

KeyKey
12/8/2012 08:20:42 pm

Nesutinku su apžvalga :) Filmas yra laaabai nuobodus, tik kelios vietos, kurios juokingos. O kitos, kurias norėjo pateikti, kaip juokingas, yra tiesiog nesusipratimas.
Žiūrėjau ne vienas, bet antra pusė po 20 min. paliko mane vieną žiūrėt, sako visiškai nesupranta apie ką filmas ir kad "nekabina" ne per niekur. Aš vien dėl kinematografijos žiūrėjau, kadrai tikrai išdailinti ir gražūs. Garsūs aktoriai vaidinantys antrame plane? WTF? Taip jau būna su garsiais aktoriais, arba jie vaidina visiškai mažame epizode ir dėl to suteikia filmui žavesio, kaip šiame filme Tilda Swinton, arba vaidina pagrindinį vaidmenį. O jeigu garsus aktorius yra antraplanis, jis vis tiek atrodo kaip pagrindinis herojus, todėl labai keista, kad istorija sukasi ne apie jį. Todėl E. Nortonas ir B. Willis per daug turi eterio laiko (B. Murray seniai pirmu smuiku nebegriežia filmuose).
Pati istorija apie vaikus pernelyg sutirštinta ir betikslė, įsivaizduokite ką tik nagus nusilakavusią moteriškę, kuri skambančio telefono negali iš rankinės išsitraukti todėl laksto pirmyn-atgal po kambarį džiovindama nagus. Va taip šitame filme iš visiškai nesvarbių dalykų "daro humorą". O po to visi tie žaibų nutrenkimai, stovyklą nušluojančios bangos tikrai yra kaip iš animacinio filmo. Tik, kad visiškai nejuokinga, nes nesupranti, ar rimtai tai priimti, ar vertinti kaip filmą kaip visiškai nerimtą darbą.
Nesu matęs „The Darjeeling Limited“, „The Royal Tenenbaums“ nei kitų šio režisieriaus darbų. Nors ne, esu matęs "The Life Aquatic with Steve Zissou", tiksliau pažiūrėjau maždaug trečdalį, tiksliau neprisimenu, kodėl nebaigiau žiūrėti, bet greičiausiai dėl to, kad visiškai blankus ir neįsimenantis buvo.
Gal ne veltui filmas, kaip kad apžvalgoje parašyta, tuščiomis grįžo iš Kanų.

Reply
19/8/2012 12:01:46 am

Na, apžvalgoje išreikšta mano asmeninė nuomonė ir filmas man patiko :) Žiūrėjome tryse - visų atsiliepimai teigiami, kelių filmą mačiusių kolegų - irgi, tad čia viskas labai individualu, nes pažįstu ir tokių, kurių atsiliepimai tokie pat kaip tavo.

Mano nuomone, tai vienas tų specifinių filmų, kurie arba patinka, arba ne - viduriuko nebūna. Be to, jame vyrauja ir specifinis humoras, tad tam, kad filmas patiktų reikia jį suprasti, mėgti ir artimiau susipažinti su ankstesne režisieriaus kūryba.

Reply
29/8/2012 02:43:07 am

Puikus straipsnis. Visiškai pritariu - filmas nuostabus. Net keista, kaip gali skirtis žmonių humoro jausmas - man filmas buvo tikrai juokingas, ironiškas, tiesa, humoras subtilus, gal todėl ne visiems patinka.

Patyrusių aktorių komanda suteikia filmui stabilų pamatą. Buvo labai smagu pamatyti Nortoną, Willisą kitokiam amplua, kuris jiems be galo tinka. (Ypač Willisas - ir kodėl jam prikibo kieto riešutėlio etiketė?) Jaunieji aktoriai taip pat labai žavūs.

Rekomenduoju pasižiūrėti tiems, kas humorą suvokia kiek kitaip, nei nešvankūs juokeliai.

Reply
Ugnė
23/3/2013 11:14:25 pm

FIlmas mažam vaikui patiko, paauglei nepatiko, suaugusiems gal būtų patikęs, jei ne siaubingas vertimas ir dar siaubingesnis įgarsinimas. Jei filmą būtume žiūrėję originalo kalba turbūt būtume labiau pajutę jo išskirtinumą...

Reply
eL
9/6/2013 01:37:49 am

filmas tikrai labai nuobodus - jei nesirenkant žodžių - hipster crap.

Reply



Leave a Reply.


UA-35502470-1